Ügyek

IPARI, KERESKEDELMI ÉS SZÁLLÁSHELY NYOMTATVÁNYOK

HOGYAN LEHETEK MAGÁNSZÁLLÁSHELY-SZOLGÁLTATÓ?

HOGYAN LEHETEK MAGÁNSZÁLLÁSHELY-SZOLGÁLTATÓ?

ÜGYINTÉZÉS LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE

A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 6/D. § (1) bekezdése alapján szálláshely-szolgáltatás csak a Kormány rendeletében meghatározott, a szálláshely-minősítésre vonatkozó rendelkezések megtartásával és a kereskedelmi hatóság részére történő szálláshely-üzemeltetési bejelentést követően folytatható.

A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeit és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjét a 239/2009. (X.20.) Kormányrendelet szabályozza.

A fenti jogszabályok rögzítik az egyes szálláshely típusokat, - köztük a magánszemélyek és egyéni vállalkozók körében népszerű „magánszálláshely” fogalmát és üzemeltetési követelményeit.

Ki üzemeltethet magánszálláshelyet? Magánszálláshelyet kizárólag magánszemélyek és egyéni vállalkozók üzemeltethetnek.

Magánszálláshely-üzemeltetési tevékenység csak olyan szálláshelyen folytatható, amely megfelel a Kormányrendeletben rögzített követelményeknek. A szolgáltatást - annak megkezdése előtt - be kell jelenteni a jegyzőnek, aki a tevékenységet nyilvántartásba veszi és erre vonatkozóan igazolást ad ki az üzemeltető részére.

Az ügyintézés folyamata sorrendben az alábbi:

1.) Adószám. Magánszemélyeknek adószámot kell kérniük a NAV-tól magánszálláshely szolgáltatás céljára. Egyéni vállalkozók értelemszerűen már rendelkeznek adószámmal, nekik a tevékenységi körök közé fel kell venni az ÖVTJ’25: 552002 – magánszálláshely szolgáltatást és székhelyként, vagy telephelyként bejegyeztetni a szálláshely címét az egyéni vállalkozói nyilvántartásban a webes ügysegéd útján.

2.) Ügyfélkapu. Rendelkezni kell ügyfélkapus felhasználói hozzáféréssel. Amennyiben még nem rendelkezik ezzel a leendő szálláshely-szolgáltató, azt a Kormányablakban tudja igényelni.

3.) NTAK regisztráció. Az adószám és az ügyfélkapus hozzáférés birtokában van lehetőség regisztrálni a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba (NTAK) az ntak.hu oldalon. Új szálláshely regisztrációja esetén a „Még nem rendelkezem önkormányzati nyilvántartási számmal” megjegyzést kell kiválasztani, ekkor tovább folytatható a regisztrációs folyamat.

A regisztrációk során a szobák számának meghatározásánál a szoba fogalma alatt nem a köznapi értelemben vett szoba, hanem lakóegység (apartman) értendő!!!

ld. 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet, 2. §, 15. “Szoba: a szálláshely azon önállóan értékesíthető, egyedi hozzáféréssel rendelkező egysége, amely egy vagy több helyiségből áll, és egy vagy több vendég egyidejű elszállásolására alkalmas.

Kemping, üdülőháztelep és nyaralóhajó szálláshelytípus esetén a szoba megfelelője lakóegység, vagy területegység.” Jelen útmutató alkalmazása során lakóegységnek minősül a magán- és egyéb szálláshely azon egysége is, amely egy vagy több helyiségből is állhat. Pl. ha egy kétszobás apartmant csak egyben, egy egységként értékesít a szolgáltató, akkor az egy lakóegységnek számít.

A regisztráció során célszerű bepipálni az automatikus adatszolgáltatási lehetőséget, ami ugyan nem váltja ki, de megkönnyíti a szálláshely-szolgáltató adminisztrációs feladatait.

4.) Szálláshely-minősítés. A szálláshely-üzemeltetési tevékenység jegyzőhöz történő bejelentését megelőzően, új szálláshely létesítése esetén a szálláshely tulajdonosa vagy üzemeltetője a szallashelyminosites.hu weboldalon elérhető elektronikus formanyomtatvány kitöltésével köteles regisztrálni a kapcsolattartó és a magánszálláshely adatainak megadásával. Regisztrálni az adószám és az ügyfélkapus hozzáférés birtokában van lehetőség. A magánszálláshely-szolgáltató a sikeres regisztrációról 3 munkanapon belül e-mail-ben és rendszerüzenetben visszaigazolást kap. Sikeres regisztrációt követően a szálláshely-szolgáltató köteles a minősítést kezdeményezni, az általa a regisztráció során megadott adatokból automatikusan létrehozott kérelem jóváhagyásával. Ezáltal a kérelem benyújtásra kerül. Az adatokban bekövetkezett változások/ hibák kérelemmel módosíthatók. A magánszálláshely a kérelem benyújtásáról e-mail-t és rendszerüzenetet kap 3 munkanapon belül.

A szálláshely-minősítési folyamat elindításához szükséges kérelem benyújtását a jegyzőhöz intézett bejelentést megelőzően legalább 30 munkanappal szükséges elvégezni!

A szálláshely-minősítési eljárás eredményeként a szálláshely-szolgáltató három

dokumentumot kap meg:

- igazolást a minősítésről, amely a jegyző számára igazolja azt, hogy a szálláshely rendelkezik a hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelő minősítéssel. (egyebek mellett ezt kell majd a későbbiekben a bejelentés mellé csatolni.)

- tanúsítványt, amely a szálláshely számára igazolja, hogy a szálláshely a minősítésieljárás során milyen kategóriába nyert besorolást, továbbá a minősítés érvényességi idejét

- táblát vagy matricát, amely a vendégek számára felismerhető módon tartalmazza a minősítési eljárás során elnyert kategóriát.

FIGYELEM! Minősítést követően a szálláshely minősítő dokumentumon szeplő kapacitásadatok (szobák, ágyak és pótágyak száma) - a minősítő szervezet által a helyszínen tapasztaltak alapján - eltérhetnek a szálláshely-szolgáltató által az NTAK rendszerbe regisztrált adatoktól. Ilyenkor a szálláshelyhez rendelt NTAK felületen - "Érvényes minősítéssel rendelkezik, mely alapján a hibásan regisztrált férőhelyadatok korrekciója szükséges." – megjegyzés lesz látható. Ebben az esetben a szálláshely-szolgáltató által az NTAK rendszerben rögzített adatokat módosítani kell a minősítő dokumentumon szereplő adatokkal összhangban.

5.) Szálláshely-kezelő szoftver meglétét igazoló dokumentum. Az NTAK regisztráció során (és az adatok szükség szerinti javítása esetén is) az üzemeltető a megadott e-mail címre kap egy üzenetet, amely tartalmazza az „Igazolás a vendégem alkalmazás használatáról” című dokumentumot. A szálláshely-szolgáltató ezzel igazolja, hogy rendelkezik szálláshely-kezelő szoftverrel, azaz hozzáféréssel a vendégforgalomról szóló napi adatszolgáltatáshoz szükséges internetes felülethez. (A későbbiekben többek között ezt is csatolni kell a bejelentő nyomtatványhoz - a minősítésen szereplő adatokkal összhangban – szükség szerint - KIJAVÍTOTT ADATTARTALOMMAL!)

6.) Igazolás NTAK regisztrációról. Az NTAK regisztrációt követően (és az adatok szükség szerinti javítása esetén is) az NTAK rendszerből e-mailen kapott dokumentum. Szintén csatolandó melléklet - a minősítésen szereplő adatokkal összhangban – szükség szerint - KIJAVÍTOTT ADATTARTALOMMAL!)

7.) Bejelentés. A fentieket követően a leendő szolgáltatónak be kell jelentenie a szálláshely-szolgáltatási tevékenységét a jegyzőnek. Az erre vonatkozó bejelentő nyomtatvány megtalálható Balatonföldvár város honlapján a www.balatonfoldvar.hu oldalon az „ügyintézés” → „nyomtatványok” → „ipari, kereskedelmi és szálláshely nyomtatványok” menüpont alatt: „szálláshely-szolgáltatási tevékenység bejelentése” -elnevezéssel.

A nyomtatványt értelemszerűen ki kell tölteni, aláírással ellátni, valamint a nyomtatvány 6. pontjában felsorolt, és a fentiekben részletezettek szerinti mellékleteket csatolni.

8.) Benyújtás. A bejelentést a Balatonfölvári Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője részére kell eljuttatni. Magánszemélyek ügyfélfogadási időben személyesen, vagy postai úton juttathatják el a 8623 Balatonföldvár, Petőfi S. u. 1. címre, illetve hivatali kapun keresztül is van lehetőségük erre.

Gazdálkodó szervezetek és egyéni vállalkozók a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény 19§ (1) aa) pontja alapján kizárólag elektronikus úton, azaz hivatali kapun keresztül nyújthatják be bejelentésüket. Figyelem! Ez nem e-mailben történő küldést jelent! A dokumentumok elektronikus úton történő benyújtásának lépéseit részletesen tartalmazza a bejelentő nyomtatvány az aláírás rész alatt!

9.) Igazolás. A szolgáltatót a jegyző a bejelentés megérkezését követő naptól számított tizenöt napon belül hivatalból nyilvántartásba veszi, és erről igazolást állít ki - kivéve, ha a bejelentés alapján folytatott ellenőrzési eljárás keretében megállapította, hogy a szolgáltató nem felel meg az adott szolgáltatási tevékenység megkezdésére és folytatására való jogosultságot szabályozó jogszabályban foglalt előírásoknak.

A nyilvántartásba vételről szóló igazolást megküldjük a szálláshely-szolgáltató részére.

Megfelelés. A szálláshely-szolgáltatásnak folyamatosan meg kell felelnie a Kormányrendeleteben foglalt követelményeknek, illetve az alapján a szálláshely-minősítő szervezet elektronikus felületén közzétett szálláshely-minősítési eljárás szabályainak, minőségi, műszaki és szolgáltatási szempontrendszerének. 2025. március 16-tól a szálláshely-minősítési eljárásról és a minősítés követelményrendszereiről szóló 40/2025. (III.11.) Korm. rendelet határozza meg a minősítési eljárások szabályait és a magánszálláshelyekre vonatkozó kritériumrendszert.

Adatváltozás. Amennyiben a nyilvántartásba vett adatokban változás következik be, azt haladéktalanul be kell jelenteni a jegyzőnek! (A vonatkozó nyomtatvány a város honlapján található.)

Megszűnés. A szálláshely megszűnését a szálláshely szolgáltató köteles a megszűnést követő 8 napon belül bejelenteni a jegyzőnek! (A vonatkozó nyomtatvány a város honlapján található.)

Segítség. - A bejelentéssel kapcsolatban:

- a Balatonföldvári Közös Önkormányzati Hivatalának ügyintézőjéhez (telefon: 84/540-330);

- az NTAK regisztrációs folyamattal kapcsolatban: az NTAK rendszer Ügyfélszolgálatához (telefon: 06 1 550 1855 - a hét bármely napján 0-24 órában hívható; e-mail: turisztika@1818.hu), illetve a Balatonföldvári TOURINFORM Iroda munkatársaihoz (Tourinform Balatonföldvár - Balatonföldvári Kistérségi Turisztikai Egyesület; Cím: 8623 Balatonföldvár, Petőfi Sándor u. 9.; Tel.: 06 20 435 4988)

- minősítéssel kapcsolatban: a Magyar Turisztikai Minőségtanúsító Testület Ügyfélszolgálatához (E-mail: ugyfelszolgalat@szallashelyminosites.hu; Telefon: +36/1-686-2011; Hétfő – csütörtök: 9:00 - 15:00) - lehet segítségért fordulni.